
Työelämäoppiminen
Työelämäoppimiseen sisältyy olennaisena osana eri alojen tutkimista, projekteihin osallistumista ja yhteistyötä yritysten kanssa. Tämä antaa opiskelijoille tilaisuuden laajentaa näkökulmiaan eri toimialoista, perehtyä alan käytäntöihin ja kehittää käytännön taitojaan erilaisten projektiensa kautta.
Sosiaalipalveluiden hallinto ja talous sekä yrittäjyys, 5op

Toimiessani Japan Karate Association Tampere ry:n hallituksen puheenjohtajana olen oppinut laajasti yhdistystoiminnan hallinnollisista ja taloudellisista käytännöistä sekä saanut konkreettista kokemusta vaikuttamisesta ja palveluiden kehittämisestä. Johtamassani yhdistyksessä toiminta perustuu demokraattiseen päätöksentekoon ja olen oppinut, miten tärkeää on varmistaa avoimuus, jäsenten osallistaminen ja mahdollisuus vaikuttaa. Kokousten valmistelussa ja vetämisessä olen huomioinut sen, että kaikkien ääni kuuluu ja päätökset tehdään yhdessä, yhteisesti sovittujen pelisääntöjen mukaisesti.
Puheenjohtajana olen myös perehtynyt toimialan hallinnollisiin rakenteisiin ja taloudelliseen perustaan. Olen oppinut, miten yhdistystä johdetaan vastuullisesti: olen seurannut budjetin toteutumista ja pitänyt huolta yhdistyksen talouden tasapainosta yhdessä rahastonhoitajan kanssa. Samalla olen oppinut hallitsemaan varainhankintaa ja tuntenut erilaiset rahoituskanavat, joita yhdistystoiminnassa voidaan hyödyntää.
Yhdistyksen toimintaa kehittäessäni olen ollut mukana suunnittelemassa ja tuotteistamassa uusia palveluita, kuten harjoitusohjelmia. Näiden kehittäminen on opettanut minulle palvelun tuotteistamisen vaiheet: suunnittelusta hinnoitteluun ja toteutukseen asti. Lisäksi olen saanut kokemusta toiminnan tuloksellisuuden arvioinnista ja siitä, miten mittaamme onnistumista esimerkiksi osallistujamäärien tai palautteen avulla.
Yhdistyksen taloudellinen suunnittelu ja seuranta ovat olleet olennainen osa rooliani. Olen oppinut, miten tärkeää on suunnitella toiminta taloudellisesti realistisesti mutta samalla kehittävästi. Olen tarkkaillut kuluja, huolehtinut vastuullisesta taloudenpidosta ja raportoinut hallitukselle sekä jäsenistölle yhdistyksen taloudellisesta tilanteesta.
Yhtenä keskeisenä oppina on ollut myös taloudellisen toiminnan tarkastelu kestävän kehityksen näkökulmasta. Olemme pyrkineet rakentamaan yhdistyksen toimintaa niin, että se on pitkäjänteistä, resurssitehokasta ja säilyy elinvoimaisena myös tulevaisuudessa. Tämä on vaatinut harkittuja päätöksiä ja strategista ajattelua, jota olen saanut kehittää käytännön tilanteissa.
Kaiken kaikkiaan puheenjohtajuuteni on tarjonnut minulle käytännön oppimisympäristön, jossa olen päässyt syventämään osaamistani demokratian, hallinnon, talouden ja palvelujen kehittämisen teemoissa

Asiakastyö harjoittelu 10 op
Tässä opintojaksossa opin käsittelemään monikulttuurisuuden ja kulttuurisensitiivisyyden merkitystä lastensuojelutyössä kiireellisissä sijoituksissa sekä hoito- ja kasvatustyön näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä suomalainen yhteiskunta monikulttuuristuu, mikä heijastuu myös lastensuojelun asiakaskunnassa.
Harjoitteluni aikana Pirkanmaan hyvinvointialueen sijaishuollossa seurasin tilanteita, joissa kulttuurierot ja niiden ymmärtäminen vaikuttivat lapsen ja perheen hyvinvointiin sekä hoitoprosessien onnistumiseen. Kulttuurisensitiivinen työote on erityisen tärkeää kiireellisissä sijoituksissa, joissa nopea päätöksenteko vaatii tarkkaa harkintaa myös kulttuuristen tekijöiden huomioimiseksi.
Harjoittelussani pääsin analysoimaan, miten monikulttuurisuus näkyy käytännön työssä ja mitkä työskentelytavat tukevat kulttuurisensitiivisyyttä perhe- ja verkostotyössä. Reflektoin lisäksi, kuinka voin sosiaaliohjaajana kehittää taitojani ja vahvistaa ammattitaitoani monikulttuurisessa ympäristössä.
Pirkanmaan hyvinvointialueen Perhetukikeskus Kiirus toimii lastensuojelun päivystysyksikkönä, joka tarjoaa lyhytaikaista tukea 12–17-vuotiaille nuorille kriisitilanteissa. Kiiruksen toiminta perustuu lastensuojelulain ja sosiaalihuoltolain periaatteisiin, kuten lapsen edun ensisijaisuuteen ja tukitoimien tarvearviointiin.
Sosiaaliohjaajan työ Kiiruksessa sisältää hoito- ja kasvatustyötä, perhe- ja verkostotyötä sekä asiakastyön kirjaamista. Työn keskiössä on asiakkaiden tukeminen kriisien keskellä sekä heidän hyvinvointinsa edistäminen moniammatillisessa yhteistyössä.
Harjoitteluni aikana korostui kulttuuristen erojen merkitys asiakkaiden ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Maahanmuuttajataustaiset asiakkaat, erityisesti pojat, lähestyivät minua herkemmin kuin naispuolisia kollegoitani, mikä johtui osin yhteisestä kulttuuritaustasta. Tämä ilmiö korostaa työntekijöiden moninaisuuden merkitystä luottamuksen rakentamisessa.
Samalla kulttuuriset normit, kuten sukupuolten välinen tasa-arvo, vaikuttivat merkittävästi vuorovaikutukseen. Esimerkiksi nuoret saattoivat noudattaa minun ohjeitani, mutta sivuuttaa naistyöntekijöiden neuvot. Näiden tilanteiden ratkaiseminen vaati herkkyyttä ja rohkeutta keskustella asiakkaiden kulttuurisista näkemyksistä ilman ennakkoluuloja.
Monikulttuurisuus ja kulttuurisensitiivisyys ovat olennainen osa lastensuojelutyötä, erityisesti kiireellisissä tilanteissa. Harjoitteluni aikana opin, että kulttuuristen erojen huomioiminen ei riitä – niitä on osattava soveltaa konkreettisina ratkaisuina. Kulttuurien välinen ymmärrys parantaa vuorovaikutusta ja vahvistaa perheiden luottamusta lastensuojeluun.
Jatkossa pyrin syventämään kulttuurisensitiivistä osaamistani osallistumalla koulutuksiin ja reflektoimalla kokemuksiani. Lisäksi uskon, että työntekijöiden moninaisuus on keskeinen voimavara, joka auttaa lastensuojelun asiakkaita tuntemaan olonsa ymmärretyiksi ja arvostetuiksi.

4H:n Helppi-app markinnointiprojekti
Meille annettiin tehtäväksi järjestää markinnointiprojekti vetolaisten toimesta 22.11.2023. Toimeksiantajana oli Ruoveden 4H-yhdistys. Tuolloin Ruovedellä ja Mänttä-Vilppulassa oli käynnissä Helppi-sovelluksen käyttöönotto ja he tarvitsivat apua markkinoinnissa.
Helppi on nuorille suunnattu työntekosovellus, jonka avulla he voivat löytää keikkatöitä kuten koiran ulkoilutusta, ikkunanpesua tai pihatöitä. 4H-yhdistyksellä oli tarve lisätä tietoisuutta sovelluksesta sekä työntekijöiden että -tarjoajien keskuudessa. Projektin ensisijainen tavoite oli houkutella enemmän nuoria liittymään Helppi-sovellukseen. Lisäksi pyrimme lisäämään työntarjoajien tietoisuutta sovelluksesta, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaisivat paremmin.
Suunnittelimme projektia kuukausi kerrallaan. Aluksi keskityimme markkinointisuunnitelman luomiseen ja mietimme, miten voisimme parhaiten tavoittaa nuoret. Päätimme rajata projektin niin, että toteutamme markkinointia suoraan kouluilla.
Päätimme järjestää kouluvierailut Ruoveden ja Mänttä-Vilppulan yläkouluille ja lukioille. Työntarjoajia varten suunnittelimme julisteita, jotka asettaisimme kuntien yleisiin tiloihin. Kouluvierailuilla oli infopiste, jossa jaettiin tietoa Helppi-sovelluksesta, järjestettiin pizzalahjakorttien arvontaa, kuunneltiin musiikkia ja tarjottiin aktiviteetteja nuorille. Lisäksi pidimme tiedotustilaisuuksia luokissa. Kiinnostuneet nuoret saivat jättää yhteystietonsa 4H-yhdistykselle saadakseen lisätietoa aiheesta.
Onnistuimme tavoittamaan nuoria hyvin kouluvierailuilla. Yhteistyö 4H-yhdistyksen kanssa sujui vaikka olimme etäällä toisistamme. Myös Mänttä-Vilppulan kouluvierailusta tehtiin artikkeli paikallislehteen: "Tarvitsetko apua kotitöissä? – Helppi-sovellus tarjoaa kesätöitä nuorille" (KMV-lehti).
Projektissa kohtasimme haasteita 4H-yhdistyksen graafisen ohjeistuksen sisäistämisessä ja noudattamisessa, minkä vuoksi tuottamamme materiaalit jäivät valitettavasti käytännössä vain kouluvierailujen käyttöön. Lisäksi projektitiimin aikataulujen yhteensovittaminen tuotti haasteita, ja useissa palavereissa kaikki tiimin jäsenet eivät päässeet paikalle.
Olen saanut arvokasta oppia markkinoinnista ja sen monista näkökulmista. Yksi keskeisimmistä oppimistani asioista on ollut ajanhallinta ja tehokas aikatauluttaminen. Esimerkiksi oppiminen siitä, miten sopii palavereita eri osapuolten kanssa, on ollut olennaista työssäni. Tiedän nyt, että ajanhallinta on avain menestykseen, ja olen kehittänyt strategioita sen parantamiseksi, kuten priorisointitaitoja ja tehokkaita kommunikaatiotapoja.
Toinen merkittävä oppimiskokemus on ollut kohderyhmien kohtaaminen ja heidän tarpeidensa ymmärtäminen. Tiedän nyt, että markkinoinnissa ei ole kyse vain tuotteesta tai palvelusta, vaan ennen kaikkea siitä, miten se vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin. Esimerkiksi opiskellessani markkinointia huomasin, että eri ikäiset ja taustaiset ihmiset reagoivat eri tavoin erilaisiin markkinointiviesteihin. Siksi on tärkeää osata kohdata erilaisia kohderyhmiä ja muokata viestejä heidän tarpeidensa mukaan, esimerkiksi kun projektin aikana kirjoitin koululle menevät Wilma-viestit meidän vierailustamme.
Lisäksi olen saanut mahdollisuuden kehittää esiintymistaitojani erilaisissa tilanteissa, kuten kouluvierailuissa. Esiintyminen on tärkeä osa markkinointia, olipa kyse sitten tuotteen esittelystä tai yleisön sitouttamisesta. Olen oppinut, että hyvä esiintymistaito ei ole vain puhumista, vaan myös kuuntelua ja vuorovaikutusta yleisön kanssa. Esimerkiksi opettamalla kohderyhmälle Helppi-app. Kaiken kaikkiaan markkinointiin liittyvät oppimiskokemukset ovat avanneet minulle uusia näkökulmia ja taitoja, jotka ovat olleet korvaamattomia työssäni.
Olen oppinut arvokkaita taitoja ajanhallinnasta ja kohderyhmien ymmärtämisestä sekä kehittänyt esiintymistaitojani. Nämä ovat kaikki olennaisia osa-alueita menestyksekkäässä markkinoinnissa, ja olen kiitollinen saamastani kokemuksesta.

VETO Goes Tampere markinointiprojekti
Kevät oli saapumassa ja kanssamme oli suuri tehtävä: mainostaa koulutusta ennen kevään hakuaikaa sekä lukioissa että ammattikouluissa. Koko tiimimme oli innostunut ja valmis tarttumaan haasteeseen. Projektin alku ei kuitenkaan ollutkaan ihan niin suoraviivainen kuin olimme suunnitelleet.
Ensimmäiset ongelmat ilmaantuivat aikataulutuksessa. Lukuloma alkoi odotettua aiemmin, eikä aikatauluamme muutettu sen mukaisesti. Suuri osa ammattikoulujen opiskelijoista oli jo harjoittelujaksoillaan, joten emme tavoittaneet kaikkia kohderyhmäämme. Tämä oli pettymys, mutta päätimme olla antamatta periksi.
Vaikka käyntimäärä jäi odotettua pienemmäksi, onnistuimme herättämään kiinnostusta Veto-tutkintoa kohtaan ainakin muutamissa kouluissa. Päivitetyssä esityksessämme brändimme tuli paremmin esille, mikä oli positiivista.
Projektin aikana sain arvokasta kokemusta monilta ammatillisilta osa-alueilta. Projektinhallinnassa pääsin näkemään, miten projekteja suunnitellaan ja toteutetaan, ja opin tärkeitä taitoja aikatauluttamisesta ja resurssien hallinnasta. Kommunikointi oli avainasemassa ja sain harjoitusta erilaisten viestintävälineiden käytössä sekä oppia, miten viestiä selkeästi ja tehokkaasti eri sidosryhmille.
Vaikka tiimimme kohtasi haasteita, emme luovuttaneet. Osoitimme joustavuutta ja kykyä selviytyä odottamattomista tilanteista. Työskentely tiimin jäsenten kanssa antoi minulle mahdollisuuden oppia, miten toimia osana tiimiä ja jakaa vastuuta muiden kanssa.
Projektin jälkeen tunsin itseni entistä vahvemmaksi ammatillisesti. Vaikka matka oli haasteellinen, se opetti minulle arvokkaita taitoja ja antoi kokemuksia, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen.

Sosionomi ja medianomi
Sosionomi-opinnoissamme perehdymme sosionomin työn käsitteisiin ja käytäntöihin. Yksi oppimisympäristöistämme on Amurin Teon Tupa, joka toimii ikäihmisten kohtaamispaikkana. Siellä kohtaamme monenlaisia tilanteita ja harjoittelemme vuorovaikutustaitojamme.
Medianomi-opinnoissamme tutustumme media-alan keskeiseen termistöön ja käsitteisiin. Tavoitteenamme on hankkia tietoa medialasta ja kehittää taitojamme audiovisuaalisen tuotannon tekemisessä.
Yhteinen projekti:
Sosiaalipuolen ja mediapuolen yhteinen tehtävä oli luoda audiovisuaalinen tuotos, kuten mainos, insertti tai podcast. Lähtökohtana toimi Amurin Teon Tupa. Suunnittelimme podcastin, jossa keskustelemme Teon Tuvassa tapahtuvista asioista, niiden vaikutuksesta ikäihmisten hyvinvointiin ja sen käytöstä markkinointityökaluna. Tavoitteenamme oli myös tarjota kävijöille oma kanava, jossa he voivat jakaa omia kokemuksiaan ja näin vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Tämä tuotos pyrkii korostamaan Amurin Teon Tuvan merkitystä paikkana, jossa ihmiset voivat oppia ja kehittyä. Samalla se viestii Teon Tuvan tarjoamista tukipalveluista ja mahdollisuuksista edistää yhteisön monimuotoisuutta. Tuotoksen tavoitteena on innostaa kuuntelijoita osallistumaan Amurin Teon Tuvan toimintaan vapaaehtoisina tai kävijöinä.
Liiketoiminta ja tietojenkäsittely
Tietojenkäsittelyssä tutustuimme tietojenkäsittelyn alkeisiin. Ohjelmoimme lego robotteja ja saimme haasteen tehdä toimivan python koodin tekoälyn avulla.
Liiketaloudessa kehitimme liikeideaa, ja tutustuimme liiketoimintamallikartan (BMC eli Business Model Canvas) käyttöön sekä PESTEL-analyysiin.
Yhteinen tehtävä: Tietojenkäsittelyssä meidät haastettiin kehittämään sovellusideaa, joka ratkaisee jonkin arkipäivän ongelman. Ryhmämme loi sovelluksen, joka tarjoaa reseptiehdotuksia käyttäjän jääkaapin sisällön perusteella. Liiketaloudessa saimme tehtäväksi jatkojalostaa tätä ideaa käyttäen Business Model Canvas -mallia sekä suorittaa PESTEL- ja SWOT-analyysit. Laajensimme sovellusta niin, että se sisälsi eri ravintoloita ja kauppoja, jotka jakavat reseptejä ja tarjoavat käyttäjille bonuksia. Lisäksi käyttäjillä oli mahdollisuus julkaista omia reseptejään sovelluksessa ja ansaita siten hieman rahaa.
P.I.M.B. firma antoi meille toimeksiannon kehittää toimintamallin urheiluseuralle, joka auttaa kumppania saavuttamaan omat tavoitteensa. Tavoitteena on luoda vastuullinen toimintamalli, jonka hyödyt voidaan mitata ja joka edisti hyvinvointia tai oppimista.
Kehitimme kampanjan, jossa urheiluseurat haastavat ja oheistavat eri toimistofirmoja ottamaan osaa leikkimieliseen taukoliikuntaan yhteistyössä urheiluseuran kanssa. Yritykset suorittavat urheiluseuran ohjeistamia eri liikuntalajeja soveltaen niitä toimistoympäristössä ja jakavat ne someen. Kampanjan hyödyt ovat lisääntynyt energia ja työteho, vahvempi yhteishenki työpaikalla, positiivinen brändiarvo, sekä näkyvyyden lisääntyminen..