Kurssit

Kurssivalintani ovat olleet harkittuja ja monipuolisia, tarjoten minulle ainutlaatuisen mahdollisuuden laajentaa osaamistani ja saada syvällistä ymmärrystä useista eri aloista. Olen suuntautunut sosionomiin tutkintoon, sitä huolimatta medianomin, tietojenkäsittelytradenomin ja liiketoiminnan tradenomin ovat avannut oven monipuoliseen oppimiseen ja kasvuun.

Sosionomi-kurssit ovat valmentaneet minua ihmisten väliseen vuorovaikutukseen ja yhteisön rakentamiseen, korostaen empatiaa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Medianomi-kurssit ovat avanneet silmäni viestinnän ja median moninaisiin rooleihin yhteiskunnassa, innostaen minua ilmaisemaan itseäni luovasti eri kanavissa. Tietojenkäsittelytradenomi-kurssit ovat vahvistaneet teknologista osaamistani, antaen minulle taitoja ohjelmointiin, tietokantojen hallintaan ja järjestelmäsuunnitteluun. Liiketoiminnan tradenomi -kurssit ovat syventäneet ymmärrystäni organisaatioiden toiminnasta, taloudellisista periaatteista ja strategisesta johtamisesta.

Nämä kurssit eivät ole pelkästään kasvattaneet tietoani omalta alaltani, vaan myös kannustaneet minua hankkimaan monipuolista näkemystä ja ymmärrystä muista aloista. Vuorovaikutus muiden opiskelijoiden kanssa eri kurssien kautta on edistänyt empatiaa ja ymmärrystä muiden vahvuuksista ja osaamisalueista. Tämä monipuolinen oppiminen on luonut perustan luovalle ja innovatiiviselle ajattelulle, mikä on olennaista nykypäivän maailmassa.

Näin ollen, kun katson taaksepäin kurssikokemuksiini, näen ne rikkaana matkana moninaisuuden ja oppimisen maailmassa. Jokainen kurssi on lisännyt arsenaaliani tietoa ja taitoa, samalla kun se on avannut silmiäni uusille ideoille ja mahdollisuuksille. Tämä monipuolisuus ei ole vain vahvistanut minua yksilönä, vaan myös valmistanut minua tehokkaaksi ja innovatiiviseksi tiimipelaajaksi, joka on valmis kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet ennakkoluulottomasti ja intohimoisesti.

Markkinoi vaikuttavasti, 

2 op

Kurssi antoi minulle hyvän kuvan markkinoinnin roolista osana organisaation toimintaa ja kasvua. Vaikka kyseessä oli markkinoinnin perusteisiin keskittyvä opintojakso, pystyin heti tunnistamaan, miten nämä asiat näkyvät myös yhdistystoiminnassa, erityisesti omassa roolissani Japan Karate Association Tampere ry:n puheenjohtajana.

Kurssilla opin hahmottamaan, kuinka tärkeää markkinointi on minkä tahansa organisaation näkyvyydelle, houkuttelevuudelle ja jatkuvuudelle. Ymmärsin, että markkinointi ei ole vain mainosten tekemistä tai sisällön jakamista sosiaalisessa mediassa, vaan se liittyy suoraan siihen, miten organisaatio viestii omasta arvopohjastaan ja toiminnastaan asiakkailleen tai meidän tapauksessamme jäsenille ja uusille harrastajille.

Kurssin kautta sain selkeämmän käsityksen asiakaslähtöisyydestä ja siitä, kuinka tärkeää on ymmärtää kohderyhmää: keitä haluamme tavoittaa, mitä he tarvitsevat, ja miten pystymme tarjoamaan heille aidosti arvoa. Olen käytännössä soveltanut tätä näkökulmaa suunnitellessani yhdistyksen viestintää ja markkinointia, esimerkiksi luomalla sisältöä, joka puhuttelee eri-ikäisiä harrastajia ja heidän huoltajiaan, sekä miettimällä, millainen viesti houkuttelee uusia jäseniä mukaan.

Kurssilla käydyt keskeiset markkinoinnin käsitteet, kuten brändi, asiakaskokemus ja kohdentaminen, auttoivat minua ymmärtämään syvemmin myös meidän yhdistyksemme näkyvyyden kehittämistä. Olen kiinnittänyt enemmän huomiota siihen, millainen kuva meistä muodostuu ulospäin ja millaisia kanavia pitkin tavoitamme parhaiten juuri ne ihmiset, jotka voisivat kiinnostua karatesta tai yhdistyksen toiminnasta.

Yhdistyksen arki on opettanut minulle monia asioita käytännön tasolla mutta tämän kurssin myötä sain sanoittaa ja jäsentää niitä oppeja markkinoinnin näkökulmasta. Kurssi tuki hyvin omaa kasvuani johtajana, joka ymmärtää paremmin asiakaslähtöisyyden ja markkinoinnin voiman, myös järjestötoiminnassa.

Johtajuus hallitustyöhön, 

1 op

Osallistuttuani kurssille ymmärrykseni hallituksen merkityksestä organisaation toiminnassa syveni huomattavasti. Kurssi vahvisti niitä käytännön kokemuksia, joita olin saanut toimiessani Japan Karate Association Tampere ry:n hallituksen puheenjohtajana mutta samalla se antoi minulle myös laajemman näkökulman hallitustyön rakenteisiin ja rooleihin.

Opin, miksi hallitus ylipäätään on olemassa organisaatiossa ja millainen sen rooli on toiminnan tukena, suunnannäyttäjänä ja valvojana. Ymmärsin entistä selkeämmin, miten hallitus luo perustan vastuulliselle ja läpinäkyvälle johtamiselle, ei vain muodollisesti, vaan arjessa näkyvien päätösten ja linjausten kautta.

Kurssilla käytiin läpi hallituksen tehtävät ja vastuut ja pystyin vertaamaan niitä konkreettisesti omaan rooliini yhdistyksen puheenjohtajana. Olen ollut vastuussa kokousten valmistelusta ja johtamisesta, toimintasuunnitelmien ja budjetin hyväksymisestä sekä jäsenten informoimisesta. Olen oppinut, kuinka tärkeää on, että hallitus toimii suunnitelmallisesti ja sitoutuneesti,  ei vain muodollisesti kokoontuen, vaan aktiivisesti toiminnan kehittämisessä mukana ollen.

Yksi kurssin keskeisistä teemoista oli strategiatyö ja se resonoi vahvasti oman kokemukseni kanssa. Olen ollut mukana suunnittelemassa yhdistyksen pitkän aikavälin tavoitteita ja miettimässä, miten toimintaa voidaan kehittää kestävästi ja kiinnostavasti. Kurssin kautta ymmärsin, että strateginen työskentely ei ole vain yritysmaailman asia, vaan myös yhdistyksissä tärkeää, se luo pohjan tavoitteelliselle kasvulle ja toiminnan jatkuvuudelle.

Lisäksi opin hallitustyön käytännöistä: kokouskäytännöistä, roolien ja vastuiden jakamisesta, sekä siitä, miten hallituksen jäsenet voivat tukea toisiaan ja jakaa osaamistaan yhteisen päämäärän eteen. Näitä oppeja olen myös pystynyt soveltamaan käytännössä, kun olemme kehittäneet yhdistyksen toimintatapoja ja hallituksen sisäistä yhteistyötä.

Instagram as a marketing tool, 5 op

Osallistuttuani tälle kurssille olen saanut käsityksen siitä, miten Instagram toimii tehokkaana markkinointikanavana, erityisesti yhdistystoiminnan näkökulmasta. Kurssin kautta opin, mistä Instagram on saanut alkunsa ja miten sen perustoiminnot, kuten julkaisut, tarinat (Stories) ja IGTV, rakentavat sitouttavaa läsnäoloa sosiaalisessa mediassa.

Puheenjohtajana vastasin yhdistyksen näkyvyydestä ja viestinnästä. Kurssin myötä opin, kuinka tärkeää on käyttää hashtageja strategisesti tavoittaakseen oikeat kohderyhmät, erityisesti paikallisesti mutta myös laajemmin karaten harrastajien keskuudessa. Opin hyödyntämään sisältösuunnittelua (Content Blueprint) ja päivittäisiä toimintalistoja (Daily actions checklist), joiden avulla viestintä pysyy säännöllisenä ja ammattimaisena.

Ymmärsin myös, kuinka tärkeää on rakentaa niin sanottu "support team" eli yhteisö, joka osallistuu sisällön jakamiseen ja sitouttamiseen. Tähän liittyi myös kurssilla käsitellyt engagement triggerit, esimerkiksi kysymykset, äänestykset tai tarinoihin upotettavat interaktiiviset elementit, jotka aktivoivat seuraajia.

Kurssilla käsiteltiin tekijänoikeuksiin (copywrites) liittyviä asioita, mikä auttoi minua kiinnittämään huomiota siihen, mitä kuvia ja tekstejä voidaan käyttää ilman rikkomuksia. Samalla sain konkreettisia ideoita kampanjoihin, joissa hyödynnetään käyttäjien luomaa sisältöä (user generated content), kuten esimerkiksi haasteet, joissa jäsenet jakavat omia treenivideoitaan tai kokemuksiaan tunnisteen alla.

Opin myös luomaan sisältöjä, jotka eivät ole vain informatiivisia vaan myös houkuttelevia: ilmaiset materiaalit (freebies), kampanjat ja jopa suorat myynnit (direct sell) yhdistyksen tarjoamista kursseista tai jäsenyyksistä. Lisäksi tutustuin mahdollisuuksiin tehdä yhteistyötä vaikuttajien ja markkinointitoimistojen kanssa, mikä avaa uusia ovia näkyvyyden laajentamiseen tulevaisuudessa.

Ihmiskauppa ilmiönä ja sen tunnistaminen, 1 op

Kurssilla opin monipuolisesti, mitä ihmiskauppa tarkoittaa ja miten laaja sekä monimuotoinen ilmiö se on. Kurssi avasi silmäni sille, että ihmiskauppa ei ole vain kansainvälinen ongelma, vaan myös Suomessa tapahtuva, usein piilossa pysyvä rikos, johon meidän jokaisen on hyvä osata kiinnittää huomiota.

Opin ihmiskauppaan liittyviä keskeisiä termejä ja käsitteitä, kuten työperäinen ihmiskauppa, seksuaalinen hyväksikäyttö, hyväksikäyttötilanteet ja rekrytointiin liittyvä manipulointi. Näiden käsitteiden kautta ymmärsin paremmin, miten monilla eri tavoilla ihmisiä voidaan kontrolloida ja pakottaa toimimaan tahtonsa vastaisesti.

Kurssi antoi hyvän katsauksen ihmiskaupan nykytilanteeseen niin globaalisti kuin kansallisesti. Opin, millaisia rakenteellisia, taloudellisia ja sosiaalisia syitä ilmiön taustalla on ja miten se linkittyy muun muassa muuttoliikkeisiin, haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisiin ja rikollisverkostoihin.

Yksi tärkeimmistä opeista oli ihmiskaupan uhrien tunnistaminen. Sain konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia merkkejä voi arjessa huomata ja miten uhrien käytös tai elämäntilanne voi viestiä mahdollisesta hyväksikäytöstä. Ymmärsin, kuinka tärkeää on olla hereillä mutta myös toimia hienovaraisesti ja oikein, jos epäilee ihmiskauppaa.

Lisäksi opin, millaisia tukimuotoja ihmiskaupan uhreille on tarjolla Suomessa ja kansainvälisesti. Kurssi korosti uhrilähtöistä lähestymistapaa, jossa tärkeintä on turvallisuus, luottamus ja pitkäjänteinen tuki, niin juridisissa prosesseissa kuin uhrin elämässä eteenpäin pääsemisessä. Opin myös viranomaisten ja kolmannen sektorin roolista uhrien tukemisessa sekä siitä, miten ohjata henkilö asianmukaisen avun piiriin.

Tämä kurssi oli silmiä avaava ja antoi minulle valmiuksia tarkastella ympäristöäni ja yhteiskuntaa kriittisemmin sekä tunnistaa mahdollisia riskitilanteita.

Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus 

3 op

Kurssin pohjalta olen saanut valmiudet ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta niin yksilöiden arjessa kuin laajemmin yhteiskunnallisella tasolla. Osaan tarkastella sukupuolen merkitystä ihmisten välisissä suhteissa, yksilöiden toiminnassa ja yhteiskunnallisissa rakenteissa. Lisäksi minulla on kyky kohdata seksuaalisuuden moninaisuutta kunnioittavasti ja asiakaslähtöisesti ja olen kehittänyt taitoja vahvistaa asiakkaiden seksuaalista hyvinvointia.

Olen perehtynyt sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyviin käsitteisiin, kuten sukupuoli-identiteettiin, seksuaaliseen hyvinvointiin ja seksuaalioikeuksiin ja tiedän, miten näitä teemoja voidaan käsitellä asiakkaiden kanssa. Tunnen tuki- ja neuvontapalvelut, joita voidaan hyödyntää asiakkaiden tarpeisiin vastaamisessa, sekä sukupuolivaikutusten arvioinnin periaatteet, jotka auttavat hahmottamaan sukupuolen vaikutuksia eri elämäntilanteisiin ja palveluihin.

Tätä osaamista voin hyödyntää työelämässä erityisesti asiakastyössä, jossa tarvitaan herkkyyttä ja asiantuntemusta sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden kohtaamisessa. Kykenen tukemaan asiakkaita heidän seksuaalisen hyvinvointinsa vahvistamisessa ja tarjoamaan heille tietoa ja ohjausta heidän tarpeisiinsa sopivista palveluista. Lisäksi osaamiseni auttaa kehittämään palveluita ja työyhteisöjä yhdenvertaisemmiksi ja inklusiivisemmiksi, mikä edistää kaikkien asiakkaiden hyvinvointia ja oikeuksien toteutumista.

Opiskelussa osaamistani voi hyödyntää esimerkiksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvissä projekteissa, tutkimushankkeissa tai monialaisessa yhteistyössä. Ymmärrykseni aiheesta antaa minulle valmiudet tarkastella yhteiskunnallisia kysymyksiä kriittisesti ja kehittää ratkaisuja, jotka huomioivat moninaisuuden. Tämä osaaminen tekee minusta asiantuntevan ja sensitiivisen ammattilaisen, joka osaa toimia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyvissä kysymyksissä vastuullisesti ja vaikuttavasti.

Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus 7 op

Kurssin pohjalta olen saanut kattavan ymmärryksen sosiaalityön yhteiskunnallisesta tehtävästä ja sen keskeisistä lähtökohdista eri toimintakentillä, kuten lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä sekä vammaistyössä. Osaan tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenani ja tiedän, millaisia työorientaatioita näillä alueilla tarvitaan. Lisäksi hallitsen työskentelyn ja järjestelmien perusperiaatteet näillä osa-alueilla ja ymmärrän rakenteellisen kirjaamisen sekä tiedonhallinnan merkityksen.

minulla on vahva perusta arvolähtökohtien ja eettisten periaatteiden soveltamiseen sosionomin erilaisissa toimintakentissä. Tiedostan omat asenteeni ja kehitän ammatillista suhtautumista asiakastyössä sekä moniammatillisissa ryhmissä, mikä parantaa vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojani. Ymmärrän sosiaalityön perusilmiöt, kuten köyhyyden, huono-osaisuuden, marginalisaation ja syrjäytymisen ja osaan lähestyä niitä ennaltaehkäisevästi, tukien varhaisessa vaiheessa sekä hyödyntäen korjaavia ja kuntouttavia työtapoja. Ymmärrän myös yhteisösosiaalityön ja rakenteellisen sosiaalityön merkityksen sosiaalisten ongelmien ratkaisussa.

Lastensuojelussa tunnen alan lainsäädännön ja kansainväliset sopimukset sekä osaan hahmottaa asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon. Mielenterveys- ja päihdetyön alueella minulla on valmiudet tunnistaa erilaisia päihteitä ja mielenterveyshäiriöitä sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Hallitsen toipumisorientaation periaatteet ja pystyn tiedostamaan päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyviä asenteita, mikä tukee asiakaslähtöistä työskentelyä. Vammaistyössä tunnen vammaisuuden eri mallit ja osaan soveltaa inkluusion ja esteettömyyden periaatteita, mikä tukee vammaisuuden kohtaamista ja asiakkaiden tarpeisiin vastaamista.

Tätä osaamista voin hyödyntää työelämässä tehokkaasti. Minulla on valmiudet kohdata erilaisissa elämäntilanteissa olevia asiakkaita ja soveltaa kullekin asiakkaalle tarkoituksenmukaisia toimintatapoja. KykeneN tukemaan asiakkaita moniammatillisessa yhteistyössä, kehittämään palveluja ja parantamaan niiden saavutettavuutta. Eettinen ja arvolähtöinen työskentely tukee luottamuksen rakentamista asiakassuhteissa ja syvällinen ymmärrykseni sosiaalisista ongelmista auttaa kehittämään ratkaisuja niin yksilö- kuin yhteisötasolla.

Opiskelussa voin hyödyntää osaamistani osallistumalla aktiivisesti projekti- ja ryhmätöihin, jotka käsittelevät sosiaalityön haasteita. Ymmärrykseni sosiaalityön monimuotoisuudesta auttaa minua tarkastelemaan aiheita kriittisesti ja rakentamaan uusia näkökulmia. Lisäksi osaamiseni tukee kansainvälistä oppimista, esimerkiksi vaihto-ohjelmissa tai tutkimushankkeissa. Tämä tekee minusta laaja-alaisen asiantuntijan, jolla on valmiudet toimia sosiaalityön moninaisissa tehtävissä.

Svenska inom det sociala området 3 op 

Tämän kurssin pohjalta olet saavuttanut laajan osaamisen ruotsin kielen käytöstä sosiaalialan työtehtävissä. Osaan viestiä suullisesti ruotsiksi käyttäen alan keskeisiä termejä ja fraaseja sekä keskustella asiakkaiden kanssa heidän tilanteistaan ammattitaitoisesti.  Hallitsen johkin verran ruotsin kielen kirjallisen viestinnän, mikä tarkoittaa, että osaan analysoida ja hyödyntää alan ruotsinkielisiä ammatillisia julkaisuja sekä kirjata asiakkaan tilanteeseen liittyviä keskeisiä asioita.

Olen myös kehittänyt taitoni ylläpitää ja arvioida omaa kielitaitoani, mikä tukee jatkuvaa ammatillista kasvua. Tämä valmius auttaa minua kehittämään itseäni työelämän muuttuessa ja pysymään ajan tasalla sosiaalialan viestinnän vaatimuksista. Saavutettu kielitaito täyttää ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämät toisen kotimaisen kielen taidot, jotka ovat välttämättömiä alan työtehtävissä.

Tätä osaamista voin hyödyntää työelämässä monin tavoin. Pystyn joksekin palvella ruotsinkielisiä asiakkaita, mikä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja tekee palveluista saavutettavampia. Kykenen myös tekemään yhteistyötä ruotsinkielisten kollegoiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa, mikä vahvistaa tiimityöskentelytaitojani ja mahdollistaa laajempien verkostojen rakentamisen. Lisäksi taitoni lukea ja käyttää ruotsinkielisiä ammatillisia julkaisuja tukee ammatillista kehitystäni ja antaa minulle etulyöntiaseman työmarkkinoilla.

Opiskelussa osaamiseni auttaa minua hyödyntämään ruotsinkielisiä oppimateriaaleja, mikä avaa uusia näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja lisää ymmärrystäni alasta. Voin osallistua aktiivisesti monikielisiin opintoprojekteihin ja kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin sekä toteuttaa harjoittelujaksoja ruotsinkielisissä työympäristöissä, mikä voi laajentaa osaamistani ja antaa minulle kilpailuetua valmistumisen jälkeen. 

Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva 5 op 

Olen perehtynyt suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän toimintaan ja keskeisiin lainsäädännöllisiin perusteisiin. Olen oppinut hallitsemaan asiakasturvallisuuden kokonaisuuden ja ymmärtämään hyvän hallintokäytännön merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Olen omaksunut taitoja ammatilliseen vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa ja ymmärrän asiakaslähtöisen lähestymistavan merkityksen.

Tiedän erilaisia oikeusturvakeinoja ja muutoksenhakumahdollisuuksia, jotka liittyvät sosiaali- ja terveyspalveluihin. Minulla on tietoa asiakastietojen sähköisestä käsittelystä ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä.

Näitä oppeja voin hyödyntää sekä opiskelussa että työelämässä monin eri tavoin:

Opiskelussa voin soveltaa oppimiani teorioita ja lakeja käytännön harjoitusten ja tapausten avulla. Voin myös käyttää oppejani tutkiessani ja analysoimalla alan ajankohtaisia ilmiöitä ja tutkimuksia.

Työelämässä voin soveltaa oppimiani taitoja ja teorioita käytännön tilanteissa työskennellessäni sosiaali- ja terveysalalla. Esimerkiksi voin käyttää asiakaslähtöistä lähestymistapaa asiakastyössä ja soveltaa oikeusturvakeinoja ja -periaatteita asiakaskohtaamisissa. Lisäksi voin toimia asiakasturvallisuuden ja tietosuojan asiantuntijana omassa työympäristössäni.

Yhteenvetona, saamani opit antavat minulle vankan pohjan toimia ammattimaisesti ja vastuullisesti sosiaali- ja terveysalalla niin opiskelun kuin työelämänkin kontekstissa. 

TikTok as marketing tool 5 op 

Kurssin suoritettuani olen saanut monipuolisia oppeja TikTokin käytöstä erilaisiin tarkoituksiin. Aluksi opin perusteet TikTokin toiminnasta, kuten tilin luomisen ja sisällön jakamisen. Seuraavaksi syvennyin videoiden luomiseen ja julkaisemiseen, samalla oppien käyttämään erilaisia luomistyökaluja ja efektejä.

Etiketti ja turvallisuus TikTokissa olivat myös tärkeitä oppeja. Ymmärsin, miten kunnioittaa muita käyttäjiä ja noudattaa alustan sääntöjä turvallisen käyttökokemuksen varmistamiseksi. Lisäksi opin, miten rakentaa ja kasvattaa seuraajakuntaa, sekä hyödyntää TikTokin tilastoja ja analytiikkaa sisällön suorituskyvyn parantamiseksi.

Näitä oppeja voin hyödyntää sekä opiskelussa että työelämässä. Opiskelussa voin esimerkiksi käyttää TikTokia luovana välineenä oppimateriaalin jakamiseen ja vuorovaikutukseen muiden opiskelijoiden kanssa. Voin myös luoda opetusvideoita tai esityksiä TikTokissa, mikä voi tehdä oppimisesta mielenkiintoisempaa ja vuorovaikutteisempaa.

Työelämässä TikTokin osaamiseni voi olla hyödyksi erityisesti markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä. Voin käyttää TikTokia yrityksen markkinointikanavana, luomalla houkuttelevaa sisältöä ja sitouttamalla asiakaskuntaa. Lisäksi voin hyödyntää TikTokin tilastoja ja analytiikkaa seuratakseen markkinointikampanjoiden tehokkuutta ja tehdäkseni tarvittavia muutoksia strategioihin.

Kaiken kaikkiaan TikTok-kurssin suorittamisen jälkeen minulla on taitoja ja ymmärrystä TikTokin monipuolisesta käytöstä erilaisissa yhteyksissä, ja voin hyödyntää näitä taitoja menestyksekkäästi opiskelussa ja tulevissa työtehtävissäni. 

Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla 5 op

Opintokokonaisuuden suoritettuani olen vahvistanut ja syventänyt osaamistani asiakas- ja palveluohjauksen ajankohtaisissa teemoissa. Opintokokonaisuus tarjosi kattavan katsauksen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöihin ja niissä tapahtuvaan yhteistyöhön asiakkaiden kanssa. Perehdyin moniin keskeisiin osa-alueisiin, jotka liittyvät asiakas- ja palveluohjaukseen.

Ensinnäkin, sain syvällistä ymmärrystä asiakas- ja palveluohjauksen käsitteestä ja sen teoreettisista perusteista. Opin näkemään asiakkaan oman asiantuntemuksen ja itsenäisen toimijuuden keskeisenä osana ohjausprosessia. Ymmärsin myös sosiaali- ja terveydenhuollon yhtymäpintatyöskentelyn merkityksen asiakas- ja palveluohjauksessa sekä vuorovaikutuksen rakentavan suhteen perustana.

Toiseksi, perehdyin palvelujen oikea-aikaisuuden ja kustannustietoisuuden merkitykseen sekä tietosuojaan liittyviin kysymyksiin. Osaan nyt arvioida palvelutarpeita ja tunnistaa yksilöllisiä ja ainutlaatuisia elämäntilanteita, ja tiedän, miten näitä tilanteita tuetaan.

Lisäksi, olen saanut tietoa ja ymmärrystä digitaalisuuden roolista asiakas- ja palveluohjauksessa. Tiedän nyt asiakas- ja palveluohjauksen teoreettiset lähtökohdat ja osaan soveltaa niitä käytännön tilanteissa. Olen oppinut tunnistamaan ja käsittelemään asiakas- ja palveluohjauksen erityiskysymyksiä ammatillisesti ja vastuullisesti.

Nämä opit ovat vahvistaneet valmiuksiani työskennellä sosiaali- ja terveydenhuollon alalla ja toimia tehokkaasti asiakkaiden kanssa. Tunnen olevani valmis kohtaamaan monenlaisia haasteita ja toimimaan ammattimaisesti asiakas- ja palveluohjaustehtävissä. Olen kiitollinen saamastani oppimiskokemuksesta ja innokas hyödyntämään sitä tulevissa työtehtävissäni. 

Sprint Innovation Festival - tehoviikko organisaatioiden haasteiden ratkaisuun 3 op 

Kurssin suoritettuani olen oppinut monia tärkeitä asioita, jotka voivat auttaa minua sekä opiskelussa että työelämässä.

Ensinnäkin, olen oppinut työskentelemään tiimissä ja ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia erilaisten ihmisten kanssa. Sprint Innovation Festival tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää eri alojen korkeakouluopiskelijoita ja työskennellä organisaatioiden antamien haasteiden parissa. Tämä opetti minulle arvokkaita tiimityö- ja ongelmanratkaisutaitoja, joita voin hyödyntää sekä opiskeluprojekteissa että tulevissa työtehtävissäni.

Toiseksi, olen oppinut luomaan ja esittelemään innovatiivisia ratkaisuja. Tehtävämme oli kehittää luovia ideoita ja innovatiivisia lähestymistapoja organisaatioiden esittämiin haasteisiin. Tämä vaati luovuutta, ajattelun joustavuutta ja kykyä viestiä ideoita selkeästi ja vakuuttavasti. Nämä taidot ovat arvokkaita sekä opiskelu- että työelämässä, kun on tarpeen esittää ja puolustaa omia ajatuksia ja ratkaisuja.

Lisäksi, olen oppinut verkostoitumaan ja luomaan kontakteja eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Sprint Innovation Festival kerää yhteen opiskelijoita, yrityksiä ja muita sidosryhmiä, mikä tarjoaa loistavan tilaisuuden verkostoitua ja oppia uusia asioita. Nämä kontaktit voivat olla hyödyllisiä tulevaisuudessa niin opiskeluprojekteissa kuin työpaikkojen hakemisessa.

Kaiken kaikkiaan, kurssin suorittamisen jälkeen minulla on kattava valikoima taitoja ja kokemuksia, joita voin hyödyntää sekä opiskelussa että tulevissa työtehtävissäni. Olen oppinut tiimityötä, luovaa ongelmanratkaisua ja verkostoitumista, jotka ovat kaikki avainasemassa menestyksekkäänä opiskelijana ja työntekijänä. 

Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus 2 op 

Opintokokonaisuuden aikana olen syventynyt asiakas- ja palveluohjauksen keskeisiin näkökulmiin, kuten asiakaslähtöisyyteen, ammatilliseen vuorovaikutukseen ja ohjauksen tarpeeseen. Olen omaksunut näiden osa-alueiden ydintavoitteita ja periaatteita sekä niitä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita.

Tiedän nyt, miten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaa lainsäädännöllinen perusta ja mitä tämä tarkoittaa käytännössä eri palvelujärjestelmissä. Tunnen asiakas- ja palveluohjauksen eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmän toimivuudessa.

Lisäksi, olen perehtynyt asiakaslähtöisyyden teoreettiseen perustaan ja ymmärrän sen keskeisen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa. Ymmärrän nyt, miten asiakas- ja palveluohjaus voi edistää asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolkua ja miten se voi tukea asiakkaan omien voimavarojen käyttöä ja itsenäisyyttä.

Näiden oppien myötä tunnen olevani valmis toimimaan ammatillisesti ja vastuullisesti asiakas- ja palveluohjaustehtävissä. Olen sisäistänyt asiakaslähtöisen lähestymistavan ja tiedän, miten se ohjaa toimintaani asiakastyössä.  

Podcast- ja ohjelmatyön perusteet 5 op 

Kun opintojakso oli suoritettu, minulle avautui uusi maailma äänijournalismin ja podcastien parissa. Opiskellessani ymmärsin syvemmin, mikä tekee podcastista niin ainutlaatuisen viestintävälineen ja miten se puhuttelee yleisöä eri tavoin kuin perinteiset mediaformaattimme. Kursseilla perehdyttiin erilaisiin äänijournalistisiin tuotantoihin, ja opin tarkastelemaan niitä erilaisten genrejen näkökulmasta. Tämä antoi minulle käsityksen siitä, miten eri tyylilajit voivat vaikuttaa yleisöön ja miten ne voidaan hyödyntää viestinnässä tehokkaasti.

Yksi suurimmista opeista oli konseptin merkityksen ymmärtäminen. Opin, että vahva ja selkeä konsepti on avainasemassa podcastin suunnittelussa ja tuotannossa. Kurssin aikana harjoittelin ideointia, konseptin kehittämistä ja ohjelman tuottamista alusta loppuun. Tämä opetti minulle tarkkaa suunnittelua ja organisointia, mikä on välttämätöntä podcast-projektien onnistumiseksi.

Äänikerronnan ja tuotantoprosessin perusteiden oppiminen oli myös valtavan arvokasta. Sain syvällisen käsityksen siitä, miten ääntä käsitellään ja editoidaan podcasteissa, aina tallennuksesta julkaisuun saakka. Näiden taitojen hallitseminen on keskeistä laadukkaan sisällön tuottamisessa ja podcastien houkuttelevuuden varmistamisessa yleisölle.

Nyt, kun olen saanut nämä opit, tunnen olevani valmis hyödyntämään niitä opiskelussa ja työelämässä. Opiskelussa voin soveltaa oppimiani käsitteitä ja tekniikoita erilaisiin äänijournalistisiin projekteihin ja kehittää omaa luovaa ilmaisuani podcastien parissa. Työelämässä voin käyttää taitojani esimerkiksi luomalla podcasteja yrityksille tai organisaatioille, jotka haluavat vahvistaa brändiään tai viestiä tehokkaasti yleisölleen. Olen innokas näkemään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä alalla, ja olen valmis tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin

Asiakkaan kohtaaminen 2 op 

Opintojakson suoritettuani olen saanut arvokasta oppia haastavien kohtaamistilanteiden syntymisestä sekä niihin vaikuttavista tekijöistä ja toimintatavoista.

Kurssin aikana opin tunnistamaan haastavien kohtaamistilanteiden syntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja vahvistin valmiuksiani toimia niissä. Opettelin myös tunnistamaan oman toimintani vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen ja ennakoimaan sekä ehkäisemään niiden syntymistä.

Näiden oppien myötä tunnen olevani varustettu kohtaamaan erilaisia haastavia tilanteita sekä opiskelussa että työelämässä. Kykyni tunnistaa tilanteisiin vaikuttavia tekijöitä ja toimia niissä tehokkaasti on kasvanut merkittävästi, ja olen oppinut arvokkaita taitoja konfliktien ratkaisemiseen ja ennaltaehkäisyyn. Lisäksi itsenäisen opiskelun taidot, kuten materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävien suorittaminen, ovat kehittyneet, mikä auttaa minua menestymään jatkossa opiskelussa ja työelämässä. 

Käyttäjäläheinen hyvinvointiteknologia 3 op 

Kurssin suoritettuani minulle avautui syvällinen ymmärrys hyvinvointi- ja terveysteknologian roolista ja mahdollisuuksista. Olen oppinut arvioimaan ja kuvaamaan, miten nämä teknologiat voivat vaikuttaa positiivisesti ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen.

Yksi kurssin tärkeimmistä opetuksista oli kykyni selvittää erilaisten käyttäjäryhmien tarpeita ja käyttökokemuksia erilaisille hyvinvointi- ja terveysteknologisille ratkaisuille. Olen oppinut kuuntelemaan käyttäjien palautetta ja ymmärtämään, miten teknologiat voivat vastata moninaisiin tarpeisiin erilaisissa käyttötilanteissa.

Lisäksi olen oppinut erilaisia menetelmiä, joilla kehitetään hyvinvointi- ja terveysteknologioita vastaamaan käyttäjien tarpeisiin entistä paremmin. Tämä sisälsi muun muassa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja prototypoinnin menetelmiä, jotka auttoivat minua ymmärtämään, miten teknologioita voidaan kehittää käyttäjien tarpeiden pohjalta.

Kurssin aikana perehdyttiin myös eettisyyden periaatteisiin hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa. Olen oppinut tunnistamaan eettisiä kysymyksiä ja haasteita, joita voi ilmetä teknologisten ratkaisujen käytössä terveydenhuollossa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Lopuksi olen ymmärtänyt tietosuojan merkityksen hyvinvointi- ja terveysteknologioiden käyttäjäkontekstissa. Olen oppinut, että käyttäjien yksityisyyden suojaaminen ja tietoturvan varmistaminen ovat keskeisiä tekijöitä teknologisten ratkaisujen kehittämisessä ja käytössä.

Näiden opintojen myötä tunnen olevani valmis hyödyntämään oppimaani sekä opiskelussa että työelämässä. Voin soveltaa tietojani ja taitojani esimerkiksi työskennellessäni terveysteknologian parissa, kehittämällä uusia innovatiivisia ratkaisuja terveydenhuollon ja hyvinvoinnin alalla. Olen myös valmis edistämään eettistä ja vastuullista teknologian käyttöä ja varmistamaan käyttäjien tietosuojan ja tietoturvan teknologisten ratkaisujen kehittämisessä ja käytössä. 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita